Acasa Despre noi Fonduri structurale Campanii Achizitii Firma de exercitiu Contact Vino si tu!
 
Organizatie Voluntarii nostrii Proiecte Cum poti sustine
POSDRU DMI 2.1 Parteneri Finantatori Voluntariat
TINERI CU ATITUDINE
Site realizat cu sprijinul "M.T.S." si "D.J.S.T." Braila

Urmati-ne pe

 

PFA

Cum iti faci PFA in 3 zile. Ghid si acte necesare

           M-am hotarat sa scriu acest articol pentru ca eu nu am reusit sa gasesc pe net o resursa cu adevarat utila in aceasta directie – un ghid cu pasii ce trebuie parcursi pentru a te face PFA. Informatiile sunt de multe ori contradictorii, eronate si fac mai mult rau decat bine.
           Nu stiu daca articolul va aparea printre primele afisate pe Google, dar poate din vorba in vorba, din cautare in cautare, vor ajunge oameni derutati si pe aici. si sper sa se linisteasca dupa ce vor citi acest articol: sa te faci PFA nu este deloc complicat daca ai informatiile necesare de la bun inceput!

           Ce trebuie sa faceti in primul rand este sa identificati Oficiul Registrului Comertului din Judetul vostru. Pentru Bucuresti, indiferent in ce Sector locuiesti, acesta se afla la Piata Muncii. Iar aici gasiti lista completa a retelei ORC, cu adresa completa a sediului din fiecare judet.
           Vestea buna e ca puteti sa terminati totul cu doar doua vizite la Oficiu – una in care depuneti actele si alta in care va luati autorizatia de functionare.
           Actele necesare se impart in doua categorii – cele cu care veniti de acasa si cele pe care le luati de la Registru de Comert. Primul vostru contact ar trebui sa fie cu doamna de la biroul de Informare Initiala, care v-ar da niste „foi”. Foile respective se gasesc insa si online, astfel ca pute?i veni 100% pregatiti de acasa.
           In plus, pe langa acte, trebuie sa mai fiti echipati si cu 200 de lei. Recomandarea mea este insa sa mai aveti 20 de lei de ca sa fiti sigura ca scapati repede si mai bine. Asa ca totalul este de 220 de lei.

Documente din partea Registrului de Comert (cu legatura directa spre formulare):
          - Lista cu documentele necesare pentru inregistrarea in registrul comertului, inregistrarea fiscala si autorizarea functionarii a PFA
          - Cerere verificare disponibilitate si rezervare firma persoane fizice
          - Cerere de inregistrare – persoane fizice
          - Anexa 1 – inregistrare fiscala
          - Declaratie de propria raspundere
          - Aviz / accept din partea asocia?iei de proprietari/locatari (daca sediul va fi la bloc)
          - Specimen de semnatura

           Lista puteti sa o pastrati acasa ca amintire.
           Cu avizul din partea asocia?iei de proprietari si un buchet de flori/o votca mergeti la cei 4 (de obicei sunt 4) vecini cu care impartiti o latura a apartamentului – stanga, dreapta, sus, jos.
           Cererea de verificare a disponibilitatii o atasati unei copii dupa buletin si unei chitante in valoare de 16 lei pe care o obtineti de la Casieria din cadrul Registrului de Comert si mergeti cu ea la ghiseul care se ocupa cu verificarea si rezervarea numelui firmei. In cazul PFA, numele firmei va fi chiar numele vostru in format NUME PRENUME PERSOANA FIZICA AUTORIZATA.
           Dupa 30 de minute vi se va elibera o DOVADA privind disponibilitatea si rezervarea firmei, pe care o veti atasa la dosarul cu acte de depus.
           In acest timp exista optiunea sa apelati la biroul de asistenta din cadrul Registrului de Comert pentru a primi ajutor in redactarea celorlalte documente. Acest serviciu este contra cost – 20 de lei – si va recomand sincer, daca dispuneti de suma respectiva, sa apelati la el. Daca v-ati descurcat de acasa, asteptati pur si simplu jumatate de ora – e moka. Sfat suplimentar: puteti sa va tineti de acum si rand la un ghiseu de depunere.
           Pe specimenul de semnaturi completati la FIRMA: NUME COMPLET PFA si la campul 1) din nou NUME COMPLET PFA + cod numeric, serie si nr. buletin, data eliberarii si emitentul (ex: Sectia x Politie). ! Atentie: nu semnati!Acest lucru il veti face ulterior in fata unui director al Registrului de Comert.

Documente cu care veni?i de acasa:
          - copie dupa buletin x 2
          - copie dupa certificate/diplome care sa ateste pregatirea profesionala in domeniul in care doriti sa activati si/sau copie dupa documente care sa ateste experienta profesionala – ! Atentie: sunt acceptate numai diplome in limba romana
          - copii dupa documente care atesta drepturile de folosin?a asupra sediului profesional - !Atentie: in cazul in care nu sunteti proprietarul locului in care va veti desfasura activitatea, va fi nevoie si de redactarea unui contract de comodat incheiat intre dvs. si proprietar(i). Gasiti un exemplu de astfel de contract aici: contract de comodat. !Atentie: sunt clauze speciale cu privire la o durata a contractului de peste 5 ani si pentru a le evita, recomand introducerea unei perioade mai mici de 5 ani.
           Atentie: Toate copiile trebuie sa fie certificate olograf de catre titular sau parte (in cazul sediului) – adica se va scrie pe fiecare pagina „Conform cu originalul” alaturi de numele titularului / partii si semnatura.

           Cu dosarul complet – !Atentie: trebuie sa fie dosar cu sina – mergeti la unul dintre ghiseele de depunere a acestora. De aici veti fi trimis la Casierie sa achitati restul taxelor - in valoare de 184 de lei – si va veti intoarce cu chitantele si cu una dintre copiile dupa buletin. De asemenea, aici veti semna si pe specimenul de semnatura.
           Apoi dosarul vostru va ajunge la Registratura Intrari, de unde veti primi o chitanta cu care trebuie sa reveniti in 2-3 zile lucratoare pentru a ridica actele necesare functionarii PFA-ului.
Si asta e tot!

Infiintare PFA sau SRL ?
           Cele mai raspandite modalitati de organizare a afacerilor din Romania sunt PFA, SRL si microintreprinderile si difera in ceea ce priveste cheltuielile de infiintare, obligatiile declarative si nivelul de fiscalitate.
           Spre deosebire de acum cativa ani, cand cei mai multi intreprinzatori preferau sa-si infiinteze societati cu raspundere limitata (SRL), de trei ani incoace la oficiile Registrului Comertului se inscriu mai multe persoane fizice, cu formele de organizare aferente: persoana fizica autorizata (PFA), intreprindere individuala (II) sau intreprindere familiala (IF), in functie de numarul persoanelor implicate in desfasurarea activitatii.
           Un intreprinzator care se pregateste sa-si inceapa o afacere are trei variante, fiecare cu avantajele si dezavantajele sale: PFA, SRL sau microintreprindere. Un SRL plateste un impozit de 16% din profit, la care se mai adauga din nou 16% pe dividende, atunci cand asociatii vor sa scoata castigul din firma. Daca SRL-ul are intre unul si noua salariati si realizeaza afaceri sub 100.000 euro pe an, poate opta pentru regimul fiscal favorabil al microintreprinderii. In acest caz, va plati un impozit de 3% pe venit, la care se adauga impozitul pe dividende. Atentie, nu pot fi microintreprinderi firmele din domenii precum banci, asigurari, jocuri de noroc, piata de capital, consultanta si management. In cazul PFA, pe langa impozitul de 16% asupra venitului net, trebuie sa platiti contributii sociale la fondul de sanatate si la cel de pensii. In schimb, ati avea mai putine declaratii fiscale de depus si posibilitatea de a tine contabilitate simplificata. Toate aceste forme de organizare pot avea angajati, care presupun contributii sociale. Costul pentru infiintarea unei PFA este de aproximativ 250 lei, iar pentru un SRL este, in medie, de 500 lei. Iar desfiintarea este cu mult mai dificila in cazul firmei decat in cel al PFA.
 
           O diferenta importanta intre firma si PFA consta in limitarea raspunderii. Astfel, daca in cazul SRL-ului raspunderea proprietarului este limitata la capitalul firmei, PFA, in cazul in care ar avea datorii mari sau penalitati usturatoare, va trebui sa-si puna la bataie bunurile proprii. Din acest punct de vedere, Sorin Istrate, managing partner la Contexpert, ii sfatuieste pe cei care au PFA-uri sa fie extrem de atenti la clauzele referitoare la penalitati, atunci cand incheie contracte. Potrivit acestuia, PFA este solutia potrivita pentru persoanele pentru care „businessul este o sursa de trai zilnic“, avand in vedere ca intreprinzatorul are acces imediat la venit, spre deosebire de cazul SRL-ului, unde pentru asta trebuie asteptate sfarsitul anului si depunerea bilantului. Si Dan Lazar, secretar de stat in Ministerul Finantelor, spune ca sarcina fiscala depinde de activitatea desfasurata. „Daca ai o activitate de productie, n-o sa-ti faci niciodata PFA. In schimb, o faci cand acorzi consultanta sau esti free-lancer“, exemplifica acesta.
 
           In concluzie, daca vreti sa aveti o fabrica si sa produceti ceva sau daca afacerea presupune cheltuieli mari, trebuie sa va orientati catre SRL cu impozit de 16% pe profit. In schimb, daca pentru activitatea desfasurata cheltuielile sunt reduse si profitabilitatea mare, atunci specialistii va recomanda sa optati pentru microintreprindere. Aceasta are avantajul, spre deosebire de PFA, ca nu platiti contributii sociale daca nu aveti angajati. Iar daca vreti sa beneficiati, luna de luna, de venitul pe care il „produceti“ si faceti parte dintr-o profesie libera, cum ar fi cele de ziarist, artist, contabil, consultant etc., cea mai avantajoasa forma este PFA.
 
Taxe si impozite PFA
          - 16% pe venitul net realizat (sau din norma anuala de venit)
          - 5,5% din venitul brut contributia la sanatate
          - 31,3% din venitul lunar asigurat (cel putin 35% din salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului de pensii si cel mult de 5 ori valoarea acestuia), pentru fondul de pensii
 
Impozite SRL
          - 16% pe profit
          - 16% pe dividende, la distribuirea lor

Impozite SRL microintreprindere
          - 3% pe venit
          - 16% pe dividende, la distribuirea lor



Sursa : http://www.qsolutions.ro/utile/infiintare-pfa-sau-srl

Comenteaza si tu...